Onderzoek: waarom Bumble niet werkt voor vrouwen

Michael Schouten
Door Michael Schouten
5 minuten leestijd

Mannen zetten de eerste stap. Het is de traditionele rol die mannen is toebedeeld als de een de ander moet benaderen. Mannen spreken de eerste woorden uit, stellen zichzelf als eerst voor, vragen voor de date en als dat allemaal goed gaat, mogen ze ook de vrouw ten huwelijk vragen. Maar wat nu als deze rollen omgedraaid worden? Dat is wat datingapp Bumble probeert te doen.

Op Bumble zetten vrouwen de eerste stap. Met deze interessante poging om de dynamiek van daten te veranderen, wil de app vrouwen sterker maken. Want, zo zegt Bumble zelf, ze geloven dat relaties moeten beginnen met respect en gelijkheid. Daarom doen ze het anders dan andere apps en geven ze de kracht van de eerste move aan vrouwen.

Met meer dan 100 miljoen gebruikers in 2020 is Bumble een van de meest gebruikte datingapps ter wereld. Dankzij de duidelijke missie om vrouwen sterker te maken heeft Bumble dus al heel wat singles naar zich toegetrokken. Maar een associate professor van de University of Washington zegt nu dat de werkwijze van Bumble helemaal niet in het voordeel van vrouwen werkt. Integendeel, want ondanks dat Bumble beweert vrouwen sterker te maken, maakt het juist veel vrouwelijke gebruikers gefrustreerd en kwetsbaar.

Nu populair:

lexa "Serious Dating, Crazy Love: Lexa is waar je moet zijn. Voor mensen met inhoud die iets échts zoeken."

‘Bumble werkt niet voor vrouwen’

Riki Thompson is een docent aan de University of Washington die onderzoek doet naar de manier waarop mensen datingapps gebruiken om connecties te maken. Ze gebruikt daar verschillende methoden voor, waaronder interviews met en observaties van mensen die datingapps gebruiken. In de interviews die Thompson heeft afgenomen viel het haar op dat vrouwelijke gebruikers van Bumble zich helemaal niet sterker voelden, maar juist meer gefrustreerd over de gang van zaken.

Volgens Thompson zijn de pogingen van Bumble om ‘een gelijk speelveld te creëren en de dynamiek van daten te veranderen’ in theorie logisch. Maar niet in de praktijk. De vrouwelijke gebruikers van Bumble die deelnamen aan het onderzoek hadden niet het idee dat het ‘privilege van de eerste stap’, zoals Bumble het noemt, hen een voordeel gaf. Sterker nog, de vrouwen voelden zich juist vaker afgewezen en machteloos – vooral wanneer de man niet reageerde of de match ophief na het eerste bericht.

Een 39-jarige vrouwelijke deelnemer aan het onderzoek beschrijft de frustratie om de eerste stap te zetten en geen reactie te krijgen: “Dus ineens ben je een match, maar ze zeggen nooit iets en reageren ook niet… je hoort niets van ze. Wat is het punt? Waarom nog moeite doen?”

“Op Bumble krijgen vrouwen de controle om als eerste het woord te nemen”, zegt Thompson in The Conversation. “Wanneer mannen echter niet reageren of de match opheffen na ontvangst van het openingsbericht, meldden de vrouwen in mijn onderzoek dat ze zich afgekeurd, afgewezen en uiteindelijk machteloos voelden.”

“For Bumble, the Future Isn’t Female, It’s Female Marketing.” – Bloomberg

Geen bewijzen voor ‘voordelen’

Thompson is niet de enige die denkt dat Bumble niet zo goed voor vrouwen werkt als dat het zelf beweert. In 2020 publiceerde Claire Suddath van Bloomberg een stuk over de marketingtactieken en de boodschap van Bumble. Hoewel Bumble beweert dat het verplichten van vrouwen om de eerste stap te zetten ‘intimidatie vermindert’ en ‘een vriendelijkere uitwisseling tussen twee mensen creëert’, merkt Suddath op dat de datingapp daar geen bewijs van heeft. Althans, Bumble heeft nooit tastbaar bewijs geleverd van hoe deze werkwijze tot meer veiligheid voor vrouwen leidt.

Het probleem is dat een situatie waarin het recht om te spreken aan één groep wordt toevertrouwd, de andere groep aanmoedigt om achterover te leunen. Terwijl het bedoeld is om vrouwen meer ‘macht’ te geven, lijkt het er in de praktijk op dat mannen er passiever door worden. En dat staat een gezonde communicatie alleen maar in de weg.

Thompson is daarentegen wel te spreken over de missie van Bumble. Ze zegt dat Bumble een katalysator is geworden voor gesprekken over gender, macht en communicatie in online dating.

“Hoewel velen er misschien niet klaar zijn dat vrouwen de eerste stap zetten, merkten de meeste mannelijke en vrouwelijke Bumble-gebruikers in mijn onderzoek op dat ze de app juist kozen vanwege de filosofie van empowerment van vrouwen”, zegt Thompson. “Dit zegt mij dat mensen klaar zijn om Bumble’s doelen te omarmen en de ‘verouderde gendernormen op te schudden’.”

Verliefd worden is meer...

... dan geluk hebben. Er zijn twee personen voor nodig die ervoor openstaan. Bij één app weten ze precies hoe ze die twee mensen kunnen samenbrengen voor een langdurige relatie. De matching in deze succesvolle app heeft één doel: het koppelen van mensen die écht bij elkaar passen. Ontdek zelf hoe Elitedating een extreem hoog succespercentage behaalt.

Deel dit artikel
Geef je reactie