Tinder patenteert Swipe Night: toont nieuwe mogelijkheden miniserie

Michael Schouten
Door Michael Schouten
8 minuten leestijd

Stap je in de auto of steel je de auto? Voor Tinder-gebruikers was het een populaire gespreksstarter tijdens de uitzendingen van Swipe Night die in de app werden uitgezonden. Gebruikers van de app moesten keuzes als deze maken tijdens het interactieve verhaal.

Tinder lanceerde Swipe Night in oktober 2019, een interactief avontuur dat gebruikers aan elkaar koppelt op basis van de keuzes die ze maken. Het was een experiment om gebruikers van de app te laten connecten op basis van een digitale ervaring. En dat bleek een groot succes.

Tijdens het interactieve evenement nam het aantal matches op Tinder met 26% toe en het aantal verstuurde berichten met steeg 12% in vergelijking met een normaal weekend. Gezien de engagement in de Verenigde Staten was het voor Tinder duidelijk dat ze goud in handen hadden. Tinder’s uitstapje in videocontent werd wereldwijd – in geselecteerde landen – uitgezonden in september 2020. Het experiment werkte en elke zondag schakelden miljoenen gebruikers trouw in op het avontuur met morele dilemma’s en onmogelijke keuzes. De beloning was een match die gebaseerd was op de keuzes je maakte in het spel.

Na het succesvolle debuut in de Verenigde Staten, en nog voor de globale uitrol van de videoserie, leek het Tinder een goed idee om deze methode van matchen vast te leggen in een patent. En dat heeft het ook gedaan, zo blijkt uit een patent dat enkele dagen geleden is gepubliceerd.

Swipe Night patent

Match Group, het bedrijf waar Tinder onder valt, heeft de bescherming voor de ‘Swipe Night’-methode vorig jaar augustus aangevraagd in een patent genaamd ‘System and method for recommending users based on shared digital experiences’. Het patent werd op 11 februari 2021 gepubliceerd door de WIPO (World Intellectual Property Organization).

Om de interactieve methode van matchen te beschermen heeft Match Group de gehele werkwijze beschreven in de patentaanvraag. En dat geeft ons wat extra informatie over hoe de matches ontstaan tijdens de Swipe Night’-ervaring en nog belangrijker, wat er misschien staat te gebeuren in nieuwe edities van de miniserie.

patent swipe night

Hoe de match ontstaat

Hoewel de keuzes die je tijdens de in-app-ervaring maakt belangrijk zijn voor het matchen, is het niet zo simpel als het lijkt. Het zijn niet alleen gebruikers met exact dezelfde keuzes die gematcht worden – het is gecompliceerd. Volgens de patentaanvraag kan Tinder aan elke keuze een score geven, waarbij Tinder je in categorieën kan plaatsen op basis van je persoonlijkheidstrekken.

Blijf je thuis of ga je een feestje bijwonen? Volgens Tinder kan deze keuze worden ingedeeld in de extraversie-categorie, waarbij een score van -50 wordt toegekend aan de beslissing om thuis te blijven en een score van +50 aan de beslissing om te gaan feesten. Zo kunnen alle keuzes iets zeggen over je persoonlijkheid, waardoor Tinder beter kan bepalen welke gebruikers een goede match zouden kunnen zijn.

tabel swipe night

Als voorbeeld geeft Match Group de bovenstaande tabel van drie gebruikers die – op basis van hun keuzes – verschillende scores hebben behaald op gebied van extraversie, avontuurlijkheid, risico en spontaniteit. Alle scores van alle gebruikers die deelnemen aan Swipe Night kunnen op deze manier worden verzameld en gecombineerd met andere factoren die belangrijk zijn, zoals de leeftijd, geslacht en locatie van de gebruiker. Terwijl je dus denkt dat je match wordt voorgesteld op basis van een simpele optelsom van gemaakte keuzes, is het best ingewikkeld.

Nieuwe mogelijkheden

Omdat het patent nog ruimte overlaat om de methode uit te breiden en daarnaast redelijk breed wordt omschreven, worden ook mogelijke toevoegingen en uitbreidingen uitgelegd. En deze laten zien dat Swipe Night in de toekomst nog veel meer virtueel kan worden.

Zo kunnen de Swipe Night-afleveringen een ‘augmented reality-ervaring’ bieden, waarbij de app toegang krijgt tot je smartphonecamera en er grafische beelden worden weergegeven bovenop de werkelijke omgeving. Er wordt zelfs gesproken over specifieke hardware dat gebruikt kan worden, zoals virtual reality-headsets en sensoren.

In een ander voorbeeld kun je bij het voorstellen van een match ervoor kiezen om niet een foto van jezelf, maar een avatar gebruiken om jezelf te vertegenwoordigen. Dit zou wenselijk kunnen zijn voor gebruikers die anoniem willen blijven tijdens het digitale evenement. En het zou dankzij de avatars voor gebruikers makkelijker moeten worden om met anderen contact op te nemen, omdat het uiterlijk dan geen rol speelt.

Officiële trailer Tinder Swipe Night.

Exclusieve onderdelen

In de patentaanvraag wordt ook gesproken over exclusieve onderdelen die, je raadt het misschien al, alleen beschikbaar zijn voor betalende gebruikers. Degenen die betalen zouden toegang kunnen krijgen tot exclusieve matches, tijdelijke voordelen en extra mogelijkheden.

Zo zou je een van je beslissingen in Swipe Night een boost kunnen geven om deze prominenter op je profiel te plaatsen. Het voorbeeld dat gegeven wordt: benadrukken dat je skydiven verkoos boven thuisblijven. Ook zou je de mogelijkheid kunnen krijgen om te zien welke andere gebruikers dezelfde keuze maakten.

Daarnaast zou je, vergelijkbaar met de Rewind-feature, terug kunnen gaan naar een eerdere beslissing om deze te herzien of een andere keuze te maken. Of als je voor een moeilijke keuze staat, een hint krijgen tegen betaling. En als je tijdens het digitale evenement het hart van je uiteindelijke match wilt veroveren, dan zou je een virtuele roos kunnen kopen om deze na het event aan je match te geven.

Tweede seizoen

De eerste aflevering van het apocalyptische avontuur debuteerde op zondag 6 oktober 2019 in de Verenigde Staten. Gedurende dezelfde maand verscheen elke zondag een nieuwe aflevering in de app. Gebruikers moesten tussen 18.00 en middernacht inschakelen om het interactieve spel te spelen, want elke aflevering – het waren er drie in totaal – was slechts zes uur beschikbaar.

In Nederland werd Swipe Night in september 2020 uitgezonden. Een tweede seizoen van de populaire Tinder-feature werd vorig jaar aangekondigd om op 14 maart in première te gaan, maar corona gooide roet in het eten. De uitbraak van het virus zorgde ervoor dat dit niet kon doorgaan, hoewel later dus nog wel een globale uitrol volgde. Wanneer het tweede seizoen nu live gaat is nog onbekend.

Deel dit artikel
Geef je reactie