Spark dating app zet vol in op zelfexpressie en creativiteit

Michael Schouten
Door Michael Schouten
3 minuten leestijd

De eigenaar van Zoosk, EliteDating en Joodse dating apps Jswipe en Jdate heeft een nieuwe app ontwikkeld: Spark. Met een nieuwe gebruikerservaring die meer is gericht op zelfexpressie wil de app mensen meer mogelijkheden bieden voor creatieve connecties en manieren om zichzelf te presenteren. Met frames en een rijke profielervaring wil de app mensen aansporen om op een creatieve manier meer van zichzelf te laten zien.

Geen one-size-fits-all benadering

Canadese singles zijn de eerste ter wereld die Spark mogen uitproberen. De Spark-app, die in Toronto werd gelanceerd, is het nieuwste product van Spark Networks. Projectleider Tobias Plaputta van het bedrijf zegt dat de Spark-app werd bedacht uit een toenemende frustratie met de one-size-fits-all benadering van veel online datingsites. “We zagen ruimte in de online datingmarkt voor een app die mensen kan helpen om de manier waarop ze zichzelf presenteren aan te passen.”

“We geloven dat mensen meer zijn dan alleen een bio, daarom hebben we Spark ontworpen rond het concept van ‘frames’. Deze bevatten fotofilters en interactieve vragenkaarten waarmee gebruikers een uniek profiel kunnen samenstellen en met anderen kunnen matchen op de punten die voor hen belangrijk zijn.”

Nu populair:

lexa "Serious Dating, Crazy Love: Lexa is waar je moet zijn. Voor mensen met inhoud die iets échts zoeken."

Express, Match, Date.

‘Leeftijd is maar een getal’

Plaputta zegt dat het team achter de app ook “stappen heeft ondernomen om matches op basis van persoonlijkheid voorrang te geven op demografische gegevens.” Onderdeel van deze aanpak is het niet weergeven van de leeftijden op de profielen van gebruikers. “We denken dat een nadruk op leeftijd mensen kan afleiden van het vinden van de juiste match.”

Alle tekenen wijzen erop dat het bedrijf achter Spark vol inzet op de nieuwe dating app. Met de aantrekkelijke Spark.com domeinnaam en de verwijzing naar de naam van het bedrijf erachter, lijkt het er zelfs op dat de verwachtingen hooggespannen zijn. Datingnetwerk Spark Networks is misschien niet bij veel mensen bekend, maar het is wel het toonaangevende bedrijf achter een tiental bekende dating apps.

Een nieuwe app in de markt zetten als Spark geeft aan dat Spark Networks voldoende potentie ziet om de app uit te laten groeien tot de nieuwe Tinder. Maar of dat ook gaat lukken? De iOS Spark-app is momenteel alleen beschikbaar in Canada en in het Engels, met een Android-release gepland voor de herfst.

Verliefd worden is meer...

... dan geluk hebben. Er zijn twee personen voor nodig die ervoor openstaan. Bij één app weten ze precies hoe ze die twee mensen kunnen samenbrengen voor een langdurige relatie. De matching in deze succesvolle app heeft één doel: het koppelen van mensen die écht bij elkaar passen. Ontdek zelf hoe Elitedating een extreem hoog succespercentage behaalt.

Deel dit artikel
Geef je reactie