Stel je eens voor dat TikTok, Snapchat en Instagram-verhalen samengevoegd zouden worden tot één datingapp. Het beeld dat nu bij je naar binnenkomt is wat Qemistry probeert te zijn, een datingapp voor de jongere generatie. Hoewel de app nog maar beperkt beschikbaar is, wil het de TikTok van dating worden. En dat doet het met behulp van crowdfunding.
Inspelen op de trend
Het idee voor de videodatingapp is afkomstig van Emma Clark en Sachin Karia, twee singles wonend in Londen. Het duo was het zat om eindeloos te swipen op de in hun ogen verouderde datingapps. Hoewel er misschien wel honderden datingapps beschikbaar zijn om uit te kiezen, voldoen ze volgens Clark en Karia niet aan de verwachtingen van de huidige generatie. En daar komt nog bij dat deze app helemaal niet inspelen op de huidige trend van video’s.
“Wij geloven dat datingapps moe zijn”, zeggen de makers. “Ze zitten allemaal vast in hetzelfde fototijdperk van Facebook en Instagram, maar de sociale media zijn verder gegaan.” TikTok was de meest gedownloade app van 2020, aangezien Gen Z zich verplaatst van het fotoformaat en naar video als een vorm van expressie. Maar de datingapps bewegen niet mee.
De oprichters besloten om daar wat aan te doen. Eigenhandig zouden ze het aanbod van de bestaande datingapps evolueren en in lijn brengen met de rest van sociale media. Het resultaat is Qemistry: de datingapp die wél inspeelt op de behoeften en wensen van Gen Z. Want volgens hen brengt Qemistry persoonlijkheid in online dating door middel van videodatingprofielen. Het is een concept waar meer nieuwe datingapps toekomst in zien, getuige de introducties van Lolly, Snack en Feels.
Video-only profielen
Qemistry laat je maximaal 5 video’s uploaden om jezelf te presenteren op de manier zoals jij dat wilt. Of dat nu een video is met een schattige puppy of een stunt met een Go-Sharing scooter. Het zijn dus videoclips van jezelf in plaats van statische afbeeldingen. “Zie het als TikTok dat Tinder ontmoet”, zeggen de makers. “Persoonlijkheid is belangrijk, en video is de perfecte manier om het te laten zien.”
Met video’s, reels, korte Instagram Verhalen en TikTok-achtige video’s, kunnen Qemistry-gebruikers een idee te krijgen van de persoonlijkheid van de ander. Met de app, die nog gratis te gebruiken is, kun je reageren op profielen, matchen met anderen en chatten met potentiële dates. Op dit moment is Qemistry alleen op uitnodiging in Londen beschikbaar met een wachtlijst van ongeveer 10.000 Londenaren.
Crowfunding
Nadat de proefperiode in 2020 een enorm succes was, wil Qemistry snel op de markt verschijnen. Maar omdat daar nogal wat geld voor nodig is, hebben de makers van de app besloten om investeringen te zoeken in de vorm van crowdfunding. In tegenstelling tot de stap naar de bank voor een krediet als startkapitaal, kiezen de makers voor een interessante investeringsronde op Crowdcube.
Terwijl het originele doel werd gesteld om 200.000 Britse pond op te halen bij investeerders, heeft Qemistry nu al ruim meer dan dat bedrag binnengehaald. Op dit moment staat de teller op 229.847 Britse pond dat afkomstig is van 246 investeerders. Samen hebben zijn nu een aandeel van 15,16% in Qemistry dat op basis van de investeringen gewaardeerd wordt op bijna £ 1,3 miljoen Britse pond, omgerekend bijna anderhalf miljoen euro. En dat terwijl Qemistry nog niet eens officieel live is.
Verliefd worden is meer...
... dan geluk hebben. Er zijn twee personen voor nodig die ervoor openstaan. Bij één app weten ze precies hoe ze die twee mensen kunnen samenbrengen voor een langdurige relatie. De matching in deze succesvolle app heeft één doel: het koppelen van mensen die écht bij elkaar passen. Ontdek zelf hoe Elitedating een extreem hoog succespercentage behaalt.