Parship abonnement en verlenging lidmaatschap onder vuur in Europa

Michael Schouten
Door Michael Schouten
3 minuten leestijd

Lid worden van Parship is gratis. Zonder kosten te maken kun je profielen bekijken, foto’s toevoegen en beperkt berichten bekijken. Dit zogenaamde ‘Gratis lidmaatschap’ biedt echter niet genoeg om daadwerkelijk te kunnen daten: daar is het ‘Premium lidmaatschap’ voor nodig, een abonnementsvorm van Parship. En dit abonnement is het laatste jaar in opspraak geraakt. Na gesprekken met de Europese Commissie en consumentenautoriteiten belooft Parship beterschap.

Klachten over abonnement

Gebruikers van de datingapp in Duitsland, het belangrijkste land voor Parship, hebben geklaagd over de abonnementen – die onduidelijk zouden zijn en automatisch verlengd worden. Zo was het niet mogelijk om binnen de termijn van 14 dagen te herroepen, algemeen bekend als het herroepingsrecht, terwijl je daar wel recht op hebt bij een internetaankoop. Deze informatie over de werkwijze kwam terecht bij de nationale consumenteninstanties. Zij stelden vast dat wat Parship deed, niet helemaal klopte.

Volgens de nationale consumenteninstanties in de EU- en EER-landen, die samen onderzoek deden naar Parship, voldeed het betaalde lidmaatschap van Parship niet aan de Europese regels. In sommige landen was er bijvoorbeeld geen juiste informatie over het herroepingsrecht en hoe je dit kunt uitoefenen. En Parship gaf geen duidelijke informatie over wat je zou moeten betalen als je wel gebruik hebt gemaakt van het lidmaatschap, maar toch wilt herroepen.

Nu populair:

lexa "Serious Dating, Crazy Love: Lexa is waar je moet zijn. Voor mensen met inhoud die iets échts zoeken."

Een ander probleem van het Premium lidmaatschap was de automatische verlenging. Parship vertelde je niet duidelijk genoeg dat het abonnement automatisch wordt verlengd – iets wat bijna een universele werkwijze is voor datingapp abonnementen. De automatische verlenging werd pas weergegeven als je een betaalmethode koos, waarbij de looptijd van het abonnement veel prominenter werd vermeld dan informatie over automatische verlenging en opzeggen.

Parship belooft beterschap

Parship heeft na gesprekken met de Europese Commissie beterschap beloofd. In de toekomst worden gebruikers van Parship duidelijker geïnformeerd over de abonnementen en automatische verlengingen, zo heeft Parship afgesproken.

“Ik ben blij dat Parship zijn praktijken in overeenstemming brengt met de Europese consumentenwetgeving. Alle online datingservices moeten dit voorbeeld volgen om ervoor te zorgen dat Europese consumenten vertrouwen hebben in de aanbiedingen die online beschikbaar zijn”, zegt EU-commissaris Didier Reynders.

De samenwerkende consumentenautoriteiten in Europa stoppen niet met Parship. Ze zullen nu verdere stappen ondernemen om de hele datingbranche te laten voldoen aan dezelfde regels om zo voor een gelijk speelveld te zorgen. De consumentenautoriteiten lanceerden de actie in januari 2020 na een gecoördineerde website-evaluatie in 2019. Tijdens deze controle, waarbij 50 websites in 13 EU-landen werden gecontroleerd, werden een aantal problemen ontdekt met betrekking tot het herroepingsrecht en contractverlenging

Verliefd worden is meer...

... dan geluk hebben. Er zijn twee personen voor nodig die ervoor openstaan. Bij één app weten ze precies hoe ze die twee mensen kunnen samenbrengen voor een langdurige relatie. De matching in deze succesvolle app heeft één doel: het koppelen van mensen die écht bij elkaar passen. Ontdek zelf hoe Elitedating een extreem hoog succespercentage behaalt.

Deel dit artikel
Geef je reactie