Je veegt naar rechts in een datingapp en wordt verrast door de instant match. Nog voordat je een openingszin kunt bedenken, ontvang je al het eerste bericht van je nieuwe match. Wat nu? Natuurlijk, je doet snel even onderzoek naar je match.
Degenen die meer tijd besteden aan swipen dan aan profielen bekijken, nemen eerst het profiel onder de loep. Anderen, degenen die het profiel al hadden bekeken, gaan nog een stapje verder. Want deze online daters zoeken meteen de sociale mediaprofielen op en zoeken misschien nog wat op in een zoekmachine. En sommigen gaan nog een stap verder, want deze singles betalen zelfs voor antecedentenonderzoek, zo blijkt uit nieuw onderzoek van Norton.
Online inspecteren is heel gewoon
De praktijk om een datingapp-match te onderzoeken is niet ongewoon. Het is vrij gebruikelijk. Uit het onderzoek blijkt dat 3 op de 5 singles (61%) dit doet. Zij geven toe dat ze hun match online inspecteren, terwijl 6% zelfs toegeeft dat ze een antecedentenonderzoek uitvoeren. Maar volgens de studie helpt dit niet: het verkleint de kans op romantiek.
Bijna de helft van de ondervraagden (44%) zegt een match te hebben opgeheven nadat ze nieuwe informatie over diegene ‘online’ vonden. Vooral het ontdekken van foto’s die niet overeenkomen met het datingprofiel (16%) is een reden om de match op te zeggen, terwijl het aantreffen van verontrustende foto’s (13%) ook een belangrijke reden is die genoemd wordt.
Een gezonde balans
“Het is niet meer dan normaal dat je meer wilt weten over de persoon die je online spreekt”, zegt Jo Hemmings, gedragspsycholoog en datingcoach, tegen Yahoo Life. “Wat belangrijk is, is dat online daters de balans kunnen vinden tussen het voeden van hun nieuwsgierigheid – en zichzelf misschien de gemoedsrust geven dat hun match is wie ze zeggen dat ze zijn – en overgaan tot stalkinggedrag, wat de kans op romantiek kan beïnvloeden.”
Omdat zoveel mensen online aanwezig zijn, is het gemakkelijker dan ooit om in iemands online verleden te duiken, zoals blijkt uit dit onderzoek. “Om te voorkomen dat ze worden beïnvloed of teleurgesteld door wat ze vinden, moeten singles op hun hoede zijn dat ze de zoekopdrachten niet te ver te laten gaan”, zegt Hemmings. “Ook moeten ze in gedachten houden hoeveel ze zelf online delen.”
Ondanks de bekende risico’s die gepaard gaan met het delen van informatie in de online sfeer, gebruikt 4 op de 5 ondervraagden hun volledige naam op datingplatforms (83%), wat een gevaar vormt voor hun online privacy. Het onderzoek, waaraan meer dan 10.000 mensen wereldwijd meededen, toonde ook aan dat degenen die niet aangemeld waren op een datingapp nog steeds bespied kunnen worden op het internet.
Verliefd worden is meer...
... dan geluk hebben. Er zijn twee personen voor nodig die ervoor openstaan. Bij één app weten ze precies hoe ze die twee mensen kunnen samenbrengen voor een langdurige relatie. De matching in deze succesvolle app heeft één doel: het koppelen van mensen die écht bij elkaar passen. Ontdek zelf hoe Elitedating een extreem hoog succespercentage behaalt.