Match heractiveert per ongeluk oude gebruikersprofielen

Michael Schouten
Door Michael Schouten
3 minuten leestijd

Een Match.com glitch heeft een aantal oude gebruikersprofielen gereactiveerd, wat voor verassing en verwarring heeft gezorgd bij ex-leden van de datingsite. Volgens een rapport van The Verge heeft Match.com, de leidende datingsite van de Match Group, per ongeluk een aantal oude accounts gereactiveerd. Afgelopen week ontvingen voormalig leden van de datingsite plotseling e-mailmeldingen van Match, een datingsite die men jarenlang niet gebruikt had. In sommige gevallen hadden de ex-leden van Match de datingsite al tientallen jaren niet meer gebruikt.

Profiel “verwijderen”

Wie gebruik maakt van een datingsite dient een profiel te creëren. Dit profiel is voor andere leden van de datingsite te benaderen. Wie liefde vindt via de datingsite, of op een andere manier, verwijdert op een gegeven moment het datingprofiel. Het datingplatform is dan niet langer nodig omdat je een partner hebt gevonden.

Waar je er als gebruiker vanuit gaat dat alle gegevens verwijderd worden blijkt dit bij Match niet het geval te zijn. Afgezien van de voor de hand liggende onrust binnen een relatie die de e-mails kunnen veroorzaken rijst er ook de vraag of Match deze profielen wel moet bewaren nadat de gebruiker de account heeft “verwijderd”.

Nu populair:

lexa "Serious Dating, Crazy Love: Lexa is waar je moet zijn. Voor mensen met inhoud die iets échts zoeken."

Nieuw privacybeleid

Een woordvoerder van Match Group heeft bevestigd dat een gelimiteerd aantal oude accounts per ongeluk zijn geactiveerd als gevolg van de glitch. Het is onduidelijk hoeveel accounts dit precies zijn. In de huidige privacy statement geeft het bedrijf aan dat bepaalde gegevens gekoppeld aan het profiel bewaren wordt, zelfs als het profiel verwijderd wordt door de gebruiker.

De woordvoerder vertelde verder dat het van plan was in de komende maanden een nieuw privacybeleid uit te rollen om te voldoen aan de algemene verordening gegevensbescherming van de EU (AVG).

Match.com, opgericht in 1993, is één van de grootste partijen in de datingmarkt. Het moederbedrijf, Match Group, is ook eigenaar van dating apps zoals OkCupid, PlentyofFish en Tinder. Het blijkt dat niet alleen Match.com gebruikersgegevens bewaard als profielen verwijderd worden maar ook bij OkCupid is dit het geval, net als bij PlentyofFish en Tinder. In Europa is het inmiddels mogelijk om te eisen dat al je persoonlijke gegevens verwijderd worden als onderdeel van de algemene verordening gegevensbescherming (AVG).

Verliefd worden is meer...

... dan geluk hebben. Er zijn twee personen voor nodig die ervoor openstaan. Bij één app weten ze precies hoe ze die twee mensen kunnen samenbrengen voor een langdurige relatie. De matching in deze succesvolle app heeft één doel: het koppelen van mensen die écht bij elkaar passen. Ontdek zelf hoe Elitedating een extreem hoog succespercentage behaalt.

Deel dit artikel
Geef je reactie