Facebook voegt een nieuwe dating feature toe aan de mobiele app, zo verklaarde CEO Mark Zuckerberg gisteren. De baas van het grootste sociale netwerk ter wereld liet dit weten tijdens de keynote van de F8 ontwikkelaarsconferentie in San Jose, Californië. Facebook als datingplatform staat al langere tijd op de agenda van de social media reus maar tot op heden was deze mogelijkheid er nog niet. Daar komt verandering in met de introductie van Facebook Dating.
Facebook dating
Al voor jaren is het op Facebook mogelijk om aan te geven of je single bent of in een relatie. Waar single gebruikers elkaar geregeld opzoeken met ongevraagde en soms ook ongewenste berichten komt er binnenkort een plek waar singles elkaar kunnen ontmoeten. Volgens de CEO is de datingfunctie bedoeld voor lange-termijn relaties en niet alleen voor hook-ups.
This is going to be for building real, long-term relationships, not just for hookups – Zuckerberg
Gebruikers kunnen er zelf voor kiezen om de functie te activeren en is dus volledig optioneel. Zuckerberg gaf daarbij aan dat je vrienden je datingprofiel niet kunnen zien en je wordt alleen voorgesteld aan personen die zich niet in je vriendenlijst bevinden.
Datingprofielen
De profielen lijken veel op de bekende dating apps met grote profielfoto’s en een keuze om aan te geven of je geïnteresseerd bent of niet. De focus van Facebook ligt echter wat meer op de gemeenschap dan de andere dating apps. Zo kun je je datingprofiel openstellen en zichtbaar maken voor leden of aanwezigen van Facebook groepen en evenementen.
De berichten worden niet per Facebook Messenger verzonden maar binnen de reguliere Facebook app. Het is niet vereist om single te zijn om van de datingfeature gebruik te maken. Gebruikers met een open relatie of andere relatievorm kunnen eveneens daten op Facebook als de functie beschikbaar is.
Match Group
Het lijkt erop dat het er nu echt van gaat komen: Facebook als grote concurrent van Tinder. Als reactie op de aankondiging is de beurkoers van Match Group, de eigenaar van Tinder, met meer dan 20 procent gedaald. Met meer dan 2.2 miljard maandelijkse gebruikers waaronder meer dan 200 miljoen singles ligt er een doelgroep voor het oprapen voor Facebook.
De nieuwe functie is nog niet direct beschikbaar maar zal eerst nog grondig getest moeten worden. Facebook verwacht aan het einde van het jaar meer informatie te kunnen geven over de uitrol van de feature.
Verliefd worden is meer...
... dan geluk hebben. Er zijn twee personen voor nodig die ervoor openstaan. Bij één app weten ze precies hoe ze die twee mensen kunnen samenbrengen voor een langdurige relatie. De matching in deze succesvolle app heeft één doel: het koppelen van mensen die écht bij elkaar passen. Ontdek zelf hoe Elitedating een extreem hoog succespercentage behaalt.