Datingsites met fictieve profielen starten met tonen waarschuwing

Michael Schouten
Door Michael Schouten
3 minuten leestijd

Een reeks datingsites die fictieve profielen gebruiken om met leden te chatten zijn begonnen met het plaatsen van een waarschuwing. De waarschuwingen volgen op het nieuws van vorige week dat de Autoriteit Consument en Markt (ACM) invallen gedaan heeft bij bedrijven achter datingsites met fictieve profielen. Met de aanpassingen aan de websites lopen de makers van de datingsites vooruit op mogelijke sancties van de toezichthouder, indien regels werden overtreden.

Waarschuwingen

Verschillende datingsites met fictieve profielen zijn begonnen met het aanpassen van de websites. Op diverse websites zijn nu waarschuwingen zichtbaar. Het gaat voornamelijk om datingsites gericht op seksdating. Eerder waren er geen opvallende meldingen zichtbaar die aangeven dat er gebruik gemaakt wordt van fictieve profielen. Gebruikers dienen vooraf akkoord te gaan met de voorwaarden die gesteld worden voordat men zich kan aanmelden. In de voorwaarden wordt aangegeven dat een deel van de profielen entertainment tot doel hebben. Fysieke contacten zijn niet mogelijk met de gebruikers achter deze profielen.

waarschuwing

Nu populair:

lexa "Serious Dating, Crazy Love: Lexa is waar je moet zijn. Voor mensen met inhoud die iets échts zoeken."

Datingsites nog niet bekend

De ACM maakt lopende het onderzoek niet bekend bij welke bedrijven en datingsites de invallen gedaan zijn. De invallen zijn onderdeel van een onderzoek van de ACM naar het gebruik van fictieve profielen. Volgens de ACM worden consumenten door deze nepprofielen misleid. Voor de ACM is het belangrijk om dit te onderzoeken omdat het vaak om kwetsbare consumenten gaat.

Verschillende bronnen hebben De Telegraaf verteld dat The Right Link één van de bedrijven is waar het onderzoek van de ACM zich op richt. The Right Link zou meer dan tweeduizend sites in zijn beheer hebben volgens onderzoek van televisieprogramma de Monitor in samenwerking met tijdschrift Quote. Door de aanhoudende media-aandacht heeft The Right Link medegedeeld per 1 mei de dienst volledig op te zeggen. Het bedrijf werkt aan een terugkeer op de datingmarkt met een ’klantvriendelijker product’.

Vanwege het gebruik van fictieve profielen worden de websites van The Right Link niet op onze website getoond, niet in heden maar ook niet in het verleden. Bij deze datingsites betalen gebruikers per bericht. In veel gevallen dachten singles met een potentiële partner te spreken maar in werkelijkheid wordt er gesproken met een medewerker van het bedrijf. Gebruikers van de datingsites kunnen tot het eind van deze maand gebruik maken van de datingsite maar geen nieuwe credits kopen.

Verliefd worden is meer...

... dan geluk hebben. Er zijn twee personen voor nodig die ervoor openstaan. Bij één app weten ze precies hoe ze die twee mensen kunnen samenbrengen voor een langdurige relatie. De matching in deze succesvolle app heeft één doel: het koppelen van mensen die écht bij elkaar passen. Ontdek zelf hoe Elitedating een extreem hoog succespercentage behaalt.

Deel dit artikel
Geef je reactie