Tinder-eigenaar Match Group heeft vandaag de officiële lancering van Stir aangekondigd, een nieuwe datingapp die is ontworpen om alleenstaande ouders met elkaar in contact te brengen. In de Verenigde Staten, waar de app gelanceerd is, is er een gemeenschap van 20 miljoen alleenstaande ouders die ‘vaak ondervertegenwoordigd zijn op de mainstream datingapps’, zegt Match Group in het persbericht. Stir is bedoeld om deze mensen met elkaar in contact te brengen.
Stir Time
Een moment vinden om te daten wanneer twee alleenstaande ouders hun eigen schema’s hebben kan een uitdaging zijn. Door alle kinderactiviteiten en co-ouderschapsregelingen is het lastig om een date te plannen. 27% van de alleenstaande ouders zegt zelfs dat het afstemmen van schema’s hen doorgaans verhindert om op date te gaan.
Omdat Stir exclusief voor alleenstaande ouders is gemaakt, hebben ze daar wat voor bedacht. De functie heet Stir Time, een planningsfunctie waarmee gebruikers hun ‘me time’ kunnen tonen aan matches om het makkelijker te maken om de agenda’s naast elkaar te leggen. Of Stir ook in Nederland beschikbaar zal zijn is nog onbekend. Op dit moment is Stir in de appstores van Apple en Google Play te vinden, maar niet in alle landen.
“Kinderen hebben zou geen dealbreaker moeten zijn tijdens het daten”, zegt Dinh Thi Bui van Match Group. “We zijn toegewijd om alleenstaande ouders een datingervaring te bieden waar ze graag gezien worden en het gevoel hebben dat ze zichzelf kunnen zijn. Daarmee hopen we dat ze zich echt kunnen concentreren op hun eigen persoonlijke leven dat verder gaat dan het alleen het ouderschap.”
Where single parents date.
Daten als alleenstaande ouder
Om de doelgroep van alleenstaande ouders te onderzoeken heeft Stir 1.494 single ouders ondervraagd. Waar zijn ze echt naar op zoek bij het zoeken naar een date? En wat zijn de uitdagingen waarmee ze worden geconfronteerd als er kinderen in het spel zijn? Dit zijn de belangrijkste inzichten:
Dealbreakers en dealmakers bij een partner
De grootste dealbreakers voor alleenstaande ouders, of waar ze het minst naar kijken, zijn het sterrenbeeld (3%), de openheid om stiefouder te zijn (7%), verschillende opvoedingsstijlen (13%) en een niet-bestaande digitale voetafdruk (13%). Dit wijst erop dat alleenstaande ouders niet op zoek zijn naar een partner die hun kinderen wil opvoeden. In plaats daarvan kijken ze bij een partner vooral naar de financiële stabiliteit (64%) gevolgd door emotionele volwassenheid (52%).
Eerste date-indrukken
Op een eerste date zijn alleenstaande ouders het meest op zoek naar gezelligheid (49%), waarbij humor en speelsheid bij een partner voorop staan. Na gezelligheid zetten alleenstaande ouders zinvolle gesprekken (38%) op een tweede plek en een date zonder ongemakkelijke stiltes (34%) wordt ook als een succesvolle indicator gezien.
Stigma voor alleenstaande ouders
Ondanks het feit dat niet alle singles interesse hebben in een alleenstaande vader of moeder, verbergen de meeste alleenstaande ouders (90%) niet dat ze kinderen hebben op hun datingprofiel. Meer dan de helft van de alleenstaande ouders (54%) is wel eens geghost na een eerste date, terwijl 1 op de 5 van de alleenstaande ouders (20%) wel eens geghost is nadat de ander hoorde dat ze een kind hebben.
Tijd vinden om te daten
De meerderheid van de alleenstaande ouders (37%) besteedt 1 tot 2 uur per week aan daten, en meer dan een derde van de alleenstaande ouders (34%) besteedt er 3 uur of meer per week aan. Wat ze zouden doen als ze gedurende de week twee uur extra zouden kunnen vrijmaken? Voor bijna de helft van de ouders is daten (45%) de beste investering van de extra tijd, samen met lichaamsbeweging (53%) en zelfzorg (53%).
Kinderen ontmoeten
In een nieuwe relatie met een alleenstaande ouder is het ontmoeten van de kinderen een belangrijk moment. Daarom wordt er meestal mee gewacht totdat zeker is dat het een blijvertje is. Volgens het onderzoek wachten 3 op de 5 ouders (61%) zo’n drie maanden voordat ze een nieuwe partner aan hun kinderen voorstellen.
Voor ruim een kwart van de alleenstaande ouders is drie maanden veel te snel. 28% zegt dat ze tot een jaar zouden wachten en slechts 16% zegt dat ze ze binnen de eerste 30 dagen zouden introduceren.
Verliefd worden is meer...
... dan geluk hebben. Er zijn twee personen voor nodig die ervoor openstaan. Bij één app weten ze precies hoe ze die twee mensen kunnen samenbrengen voor een langdurige relatie. De matching in deze succesvolle app heeft één doel: het koppelen van mensen die écht bij elkaar passen. Ontdek zelf hoe Elitedating een extreem hoog succespercentage behaalt.