8 audio dating apps met spraakberichten en audioclips

Michael Schouten
Door Michael Schouten
11 minuten leestijd

Datingapps werken al jaren met hetzelfde model. Gebruikers voegen foto’s toe aan hun profiel, een stukje tekst en beginnen vervolgens met swipen. Aangezien Tinder over een aantal maanden tien jaar wordt, kunnen we wel stellen dat swipen op basis van foto’s al een decennium lang de gebruikelijke werkwijze is. Maar daar komt nu verandering in.

De laatste jaren zien we een opkomst van alternatieve methodes om singles aan elkaar te matchen. De coronapandemie heeft dat alleen maar versneld, omdat het datingapps dwong om na te denken over een toekomst waarin fysieke dates niet langer gebruikelijk zijn. Ze werden geconfronteerd met een nieuwe wereld – eentje zonder concerten, koffiedates en restaurants. Ons sociale leven werd virtueel.

De opkomst van video en audio

Om zich aan te passen aan deze bijzondere situatie besloten bijna alle datingapps om video te omarmen. Tinder was er al vroeg bij. Slechts enkele maanden na de corona-uitbraak besloot de datinggigant om ‘Face to Face’-videogesprekken te lanceren. Als afspreken fysiek niet mogelijk is, komt een videogesprek immers het dichtst in de buurt van een persoonlijke ontmoeting, zo was de gedachte. Het was een groot succes voor de datingapp.

Nu populair:

lexa "Serious Dating, Crazy Love: Lexa is waar je moet zijn. Voor mensen met inhoud die iets échts zoeken."

Tinder zegt dat bijna de helft van de gebruikers een videochat had met een match tijdens de pandemie, terwijl 40% van plan was video te blijven gebruiken – zelfs als de pandemie helemaal voorbij is. Door videobellen kunnen mensen met elkaar communiceren op een manier die het echte leven nabootst. En het grote voordeel: het is een laagdrempelige manier om de ‘vibe’ te checken voordat twee mensen elkaar persoonlijk ontmoeten.

Tegelijk met de introductie van videofuncties kwamen de eerste datingapps met nóg andere manier om een persoonlijke date na te bootsen: ze begonnen gebruik te maken van audio, in de vorm van audiogesprekken, spraaknotities en andere stemopnames. Verschillende datingapps hebben audio in hun apps geïntegreerd om een betere virtuele ervaring te bieden.

Hoewel video’s vanzelfsprekend ook over audio beschikken, is het een compleet andere ervaring wanneer het beeld ontbreekt. Het is intiem. Het is persoonlijk. En zoals het Netflix-programma ‘Love is Blind’ laat zien, is het ook mogelijk om verliefd te worden op iemand wanneer je alleen een stem hoort.

8 datingapps met audiofuncties

Audio-apps zijn populair. Het nieuwe is er misschien wel een beetje van af sinds het hitseizoen van Clubhouse, maar dat betekent wel dat we in een nieuwe fase terecht zijn gekomen. Het is niet zonder reden dat alle grote techbedrijven aan hun eigen audiofuncties werken, zoals Twitter (Spaces), Facebook (Live Audio Rooms) en Spotify (Greenroom). Datingapps zijn niet achtergebleven en zijn al vroeg op de kar gesprongen met hun eigen audiofuncties.

Hoe al deze datingapps met audio omgaan, verschilt per geval. Sommige datingapps hebben audio onderdeel van hun app gemaakt, terwijl anderen hun volledige app op audio hebben gebaseerd. Dit zijn vier bekende datingapps met audiofuncties.

bumble

1. Bumble

Bumble was een van de eerste datingapps die ondersteuning bood voor spraaknotities. Vooral als reactie op de trend van virtueel daten, besloot Bumble om een pakket van nieuwe functies te introduceren, waaronder de Audio Note. De functie werkt hetzelfde als die van WhatsApp. Om een spraakbericht te versturen, houd je het microfoonpictogram rechts van het tekstvak ingedrukt. Zodra je loslaat, wordt de Audio Note automatisch verzonden.

App StoreGoogle Play

hinge

2. Hinge

Datingapp Hinge heeft verschillende audiofuncties aan de app toegevoegd die je kunt gebruiken om een andere gebruiker beter te leren kennen. De meeste opvallende functie is de spraaknotitie in profielen die als antwoorden op vragen worden weergegeven, ook wel Voice Prompts genoemd. Omdat gebruikers soms nogal vreemde verhalen vertellen in deze spraakberichten, zijn verschillende spraaknotities al viraal gegaan.

“Desondanks heb je 10% meer kans om een like te krijgen wanneer je een spraaknotitie aan je profiel toevoegt, zegt Michelle Parsons van Hinge. “Je hebt daarnaast twee keer meer kans om met iemand te matchen en 1,4 keer meer kans om daadwerkelijk met iemand te daten.”

Naast de spraaknotities in profielen is het in de Hinge-app ook mogelijk om audioclips en spraaknotities naar matches te versturen. Deze kun je in het chatgesprek verzenden, als een soort van middenweg tussen bellen en chatten.

App StoreGoogle Play

facebook dating

3. Facebook Dating

De in-app datingdienst van Facebook heeft vorig jaar een audiofunctie geïntroduceerd: Audio Dates, een manier om de app nuttiger te maken voor virtueel daten. In plaats van een videodate kun je een audiodate hebben met je match. Het is hetzelfde als een normaal telefoongesprek, met het belangrijkste verschil dat je geen telefoonnummer met elkaar hoeft te delen.

App StoreGoogle Play

happn

4. happn

Gezien de populariteit van audiodaten kon ook happn niet achterblijven. De datingapp introduceerde in 2021 drie nieuwe audiofuncties: audionotities, audio-oproepen en de audiofeed. Vooral de audiofeed is interessant, omdat je hiermee eerst de stem kunt beluisteren vóórdat je de rest van het profiel ziet.

Volgens onderzoek van happn is de helft van de singles ervan overtuigd dat de stem van iemand invloed heeft op hoe de date zal verlopen. 1 op de 3 singles zegt zelfs dat de stem héél belangrijk voor ze is. 80% van de ondervraagden denkt bovendien dat je met een stem meer emotie kunt overbrengen tijdens een date en daardoor sneller een echte connectie maakt.

App StoreGoogle Play

4 audio-only apps

In aanvulling op deze bekende datingapps zijn er verschillende startups die van audio hun bedrijfsmodel hebben gemaakt. Bij deze datingapps is het audio-only: alleen matchen op basis van audio.

swoonme

1. SwoonMe

Een nieuwe datingapp genaamd SwoonMe wil daten minder oppervlakkig maken. Dat doen ze door een ​​combinatie van avatars en audio te gebruiken om je te laten matchen op basis van iemands persoonlijkheid, niet hun uiterlijk.

Om de app te gebruiken, maak je een selfie die SwoonMe omzet in een avatar. Dit is wat anderen zien als ze je profiel bekijken. Vervolgens neem je een spraaknotitie op om anderen over jezelf te vertellen en wat je zoekt in een partner. Je kunt ook een paar vragen beantwoorden met spraakberichten, zoals of je op zoek bent naar een huwelijk of iets meer casual en wat je liefdestaal is.

Het resultaat is dat wanneer je door SwoonMe scrolt, je geen snelle beslissingen kunt nemen op basis van wat je ziet, maar eerder doordachte beslissingen op basis van wat je hoort. Bij een match kun je elkaar beter leren kennen via spraakberichten en audiobellen – niet via chatten en het delen van foto’s. Terwijl je met elkaar in gesprek bent, verandert je avatar langzaam in je echte foto.

App StoreGoogle Play

holler date

2. Holler Date

Bij Holler Date geloven ze dat je stem het meest effectieve medium is om je persoonlijkheid te tonen. ‘Voice first, looks second’ is de slogan van de app. Met de audiotool kun je een spraakbericht opnemen om jezelf te introduceren. Iedereen die de app gebruikt kan tussen spraaknotities bladeren en luisteren naar de spraakintroducties van andere gebruikers. Dit is wat andere gebruikers het eerst te horen krijgen. Je profielfoto wordt alleen weergegeven als iemand ervoor kiest om je foto te ‘onthullen’ na het horen van je clip.

App StoreGoogle Play

heart to heart

3. Heart to Heart

Heart to Heart is een audio-datingapp waarmee je meer te weten kunt komen over wie mensen zijn, en niet alleen hoe ze eruitzien. Dat wil de app voor elkaar krijgen door vragen te stellen aan gebruikers die deze vragen vervolgens beantwoorden met een spraaknotitie. De makers willen vooral dat je verhalen deelt die meer over jou vertellen. Zo kun je wel foto’s plaatsen, maar deze moeten vergezeld worden door het verhaal erachter. Met deze unieke werkwijze wil de startup dat je ‘nee’ zegt tegen de swipecultuur.

App Store

pom

4. POM

Singles die geen fan zijn van hun eigen stem hebben misschien wel interesse in een andere audio-app die niet op spraak is gebaseerd. Datingapp POM, als afkorting voor Power of Music, koppelt gebruikers op basis van hun muzieksmaak. De nieuwe datingapp analyseert de liedjes en deuntjes waar de gebruikers naar luisteren en geeft vervolgens suggesties voor mensen die een soortgelijke muzieksmaak hebben.

“We benutten de kracht van muziek en zetten deze om in een opwindende, inclusieve app om echte, zinvolle verbindingen tot stand te brengen op basis van een gedeelde liefde voor dezelfde muziek”, zeggen de makers van de app. “POM matcht gebruikers op basis van hun muziekgeschiedenis en emotionele reacties.”

App StoreGoogle Play

Dankzij al deze apps nemen singles steeds meer afstand van het eindeloze swipen. Ze willen meer controle over de ervaring, omdat swipen nauwelijks ruimte om iemand te leren kennen via een app. Daardoor is het heel makkelijk om je losgekoppeld te voelen van de mensen die je wegveegt, alsof het geen mensen zijn maar objecten. De oplossing? Meer authenticiteit, meer sociale elementen en meer interactieve functies. En steeds meer apps denken dat audio daar wel eens een hele belangrijke rol in kan spelen.

Verliefd worden is meer...

... dan geluk hebben. Er zijn twee personen voor nodig die ervoor openstaan. Bij één app weten ze precies hoe ze die twee mensen kunnen samenbrengen voor een langdurige relatie. De matching in deze succesvolle app heeft één doel: het koppelen van mensen die écht bij elkaar passen. Ontdek zelf hoe Elitedating een extreem hoog succespercentage behaalt.

Deel dit artikel
Geef je reactie