Gay relatie app Chappy introduceert nieuw zero tolerance beleid

Thomas Lammers
Door Thomas Lammers
4 minuten leestijd

De gay-relatie app Chappy volgt het voorbeeld van Scruff en Grindr. De dating app heeft afgelopen week een nieuw zero tolerance beleid geïntroduceerd na maanden van gesprekken met gebruikers. Het nieuwe beleid is onderdeel van een belangrijke doorstart en rebranding. Vrijwel alles is op de schop gegaan met niet alleen een nieuw beleid maar ook een nieuw design.

Nieuw ontwerp

In het nieuwe ontwerp van de Chappy app is het monochrome kleurenschema vervangen door de kleuren ‘Post-Millennial Peach’ en ‘Modern Maroon’. De app was voorheen alleen in het zwart vormgegeven, met zwarte logo’s, teksten en buttons. Met de nieuwe kleuren begint Chappy met een nieuwe start om het merk een nieuw imago te geven. De zachte kleuren vervangen het harde karakter van de zwarte kleur.

Zero tolerance

Naast de cosmetische veranderingen heeft de app een missie om het platform veiliger te maken voor alle gebruikers. Vanaf nu is geen enkele vorm van discriminatie toegelaten op het platform. Chappy zegt dat het nu geen enkele vorm van misbruik of pesten van welke aard dan ook zal accepteren.

Nu populair:

lexa "Serious Dating, Crazy Love: Lexa is waar je moet zijn. Voor mensen met inhoud die iets échts zoeken."

Gebruikers die worden gerapporteerd wegens het schenden van de algemene voorwaarden van Chappy riskeren een permanent verbod op de app. Dit geldt ook voor vooroordelen gemaskeerd als voorkeuren die gebruikers van andere dating apps in het profiel vermelden.

Om de veiligheid van gebruikers te verhogen zijn alle leden verplicht om het gezicht te tonen op de profielfoto. Volgens Chappy vermindert dit de catfishing en houdt  het de communicatie transparanter, zo meldt GayStarNews.

Cute en Sexy

Eerder konden gebruikers laten weten waar ze naar op zoek zijn door aan te geven of ze ‘Mr Right’ of ‘Mr Right Now’ zoeken. Dit is nu veranderd. Als gebruiker van de app heb je nu de keuze tussen ‘Cute’ en ‘Sexy’ en de combinatie van de twee opties als je er nog niet over uit bent wat je zoekt. Als je voor ‘Cute’ kiest dan zou het wel eens kunnen uitlopen op een liefdesrelatie, met ‘Sexy’ laat je weten dat je op zoek bent naar het avontuur. Wie niet zeker is kiest voor beiden met ‘Cute en Sexy’.

Gay dating app Chappy is misschien niet zo bekend in Nederland maar is sommige landen heeft het al een grote groep leden verzameld. Chappy werd begin 2017 gelanceerd met een geconcentreerde roll-out in Londen, New York en Los Angeles.

De gay app heeft op dit moment 630.000 gebruikers. Hoewel dit slechts een kleine groep gebruikers is in vergelijking met giganten als Grindr blijft Chappy snel groeien. Met de steun van Andrey Andreev, eigenaar van dating app Badoo, en de CEO van Bumble, Whitney Wolfe Herd, is Chappy nu een nieuwe weg ingeslagen met een aangepaste strategie.

De strijd van de gay apps

Het initiatief van Chappy staat niet op zichzelf. Afgelopen maanden heeft Grindr al aangegeven dat het vergelijkbare maatregelen gaat nemen tegen discriminatie. De gay dating app staat op het punt om het Kindr initiatief te starten. Afgelopen week voerde Scruff ook al een aantal wijzigingen door die verband houden met de veiligheid van gebruikers.

Veel gebruikers van apps die zijn ontworpen om homoseksuele mannen te verbinden hebben melding gemaakt van pesten, beledigende berichten, racisme en discriminatie. De inspanningen van de gay dating apps zouden ervoor moeten zorgen dat je als dating app gebruiker een betere tijd hebt.

Verliefd worden is meer...

... dan toeval. Er zijn twee personen voor nodig die ervoor openstaan. Bij gayParship weten ze welke aspecten belangrijk zijn voor een langdurige relatie. Hun matchingsprincipe heeft één doel: het samenbrengen van mensen die bij elkaar passen en samen gelukkig zijn, en dat natuurlijk voor lange tijd. Ontdek zelf hoe 1 op de 3 leden er een partner vindt.

Deel dit artikel
Geef je reactie