Gay dating app Scruff gooit het over een andere boeg. Het heeft onlangs twee belangrijke updates geïmplementeerd waarmee het alle geprogrammeerde advertenties in de app heeft verwijderd. Tegelijk hoef je als nieuwe gebruiker ook niet meer je ras of etniciteit te vermelden. Volgens The Advocate heeft de gay app de veranderingen sinds midden augustus doorgevoerd. Alle wijzigingen zouden uiteindelijk voor een betere gebruikservaring moeten leiden.
Geen programma-advertenties
De eerste wijzigingen in de app zijn het directe gevolg van de GDRP waar de laatste tijd veel om te doen is geweest. Als gevolg van deze Europese regelgeving kiest Scruff ervoor om niet alleen de Europese versie van de app te wijzigen maar de app in het geheel.
Volgens Eric Silverberg, CEO van Scruff, kunnen “Scruff-leden er zeker van zijn dat hun gegevens alleen worden gebruikt om hen te helpen andere mannen te ontmoeten en contact te leggen.” In interview met The Advocate laat de CEO weten dat de beslissing Scruff op de korte termijn geld gaat kosten maar dat het van mening is dat het de juiste langetermijnbeslissing is. “We zijn van mening dat dit de juiste keuze is omdat het de beste ervaring voor onze gemeenschap creëert,” aldus Silverberg.
In de praktijk betekent dit dat de geautomatiseerde advertenties van Google’s AdMob en Twitter’s MoPub niet meer getoond worden. De advertenties die met deze programma’s worden getoond zijn gericht op specifieke demografieën zoals de homogemeenschap, met behulp van gegevens die door de app worden verstrekt. In plaats van deze programma’s gaat Scruff nieuwe samenwerkingen aan met non-profit LGBTQ organisaties, gezondheids- en belangengroepen maar ook met lifestyle- en reisorganisaties.
Delen afkomst niet meer verplicht
Wat betreft de tweede wijziging verplicht Scruff gebruikers nu alleen om hun naam, e-mail en verjaardag te delen. Andere gegevens zoals de etniciteit hoeven niet meer verplicht gedeeld te worden en zijn optioneel. Silverberg zegt dat “het erkent dat de gekleurde queer gemeenschap te maken heeft met discriminatie en rascisme.” Met de nieuwe wijzigingen wil Scruff discriminatie op afkomst en rascisme een halt toeroepen.
Scruff is een grote speler op de markt van gay dating apps. Met meer dan 12 miljoen leden in meer dan 180 landen is het een partij die wat te zeggen heeft. Naast de wijzigingen van afgelopen maand heeft het toegezegd meer wijzigingen door te voeren die helpen om de bestaande problemen in de online gay gemeenschap tegen te gaan.
Het initiatief van Scruff staat bovendien niet op zichzelf. Marktleider Grindr komt binnenkort met een vergelijkbaar initiatief om dezelfde problemen aan te pakken. Met de campagne genaamd Kindr wil de dating app zich meer inzetten voor een gelijk speelveld dat gebaseerd is op een inclusieve en respectvolle gemeenschap.
Verliefd worden is meer...
... dan geluk hebben. Er zijn twee personen voor nodig die ervoor openstaan. Bij één app weten ze precies hoe ze die twee mensen kunnen samenbrengen voor een langdurige relatie. De matching in deze succesvolle app heeft één doel: het koppelen van mensen die écht bij elkaar passen. Ontdek zelf hoe Elitedating een extreem hoog succespercentage behaalt.