Wie Tinder op een Android apparaat heeft geïnstalleerd en in-app aankopen doet, ontkomt niet aan betalen via Google Play. Het is de normale werkwijze voor betalingen die gedaan worden voor apps die beschikbaar zijn in de Google Play Store.
Van al deze transacties krijgt Google een behoorlijk deel mee en Tinder heeft daar problemen mee. De populaire dating app biedt gebruikers daarom nu de mogelijkheid om te betalen via andere methodes, in een poging om de commissie van Google Play te omzeilen.
De Google tax
De apps stores van Google en Apple eisen van oudsher een percentage van al het geld dat ontwikkelaars binnenharken. Dit aandeel is bedoeld als vergoeding voor de kosten die zij maken, onder andere voor het onderhoud van de servers en de controle over het systeem. Maar de ontwikkelaars van populaire apps zijn van mening dat Google’s aandeel van 30 procent op alle transacties wat te veel is. En dat geldt ook voor Match Group, de eigenaar van Tinder.
Volgens Bloomberg heeft Tinder nu een nieuw betalingsproces gelanceerd onder het mom van “gemak, controle en keuze.” De winstgevende dating biedt gebruikers nu de mogelijkheid om Tinder direct te betalen, zonder tussenkomst van Google Play.
Omzeilen van de commissie
Gebruikers van de dating app kunnen nu in de app hun betalingsgegevens invoeren om in-app aankopen te doen, zonder dat de transactie via Google Play verloopt. Dit geldt in ieder geval voor de abonnementen Tinder Plus en Gold en mogelijk ook voor de andere betaalde features zoals Tinder Boost.
Gebruikers worden gevraagd om betalingsinformatie in de app zelf in te voeren en Tinder verwerkt alle betalingen in plaats van Google. Zodra je je betalingsinformatie hebt ingevoerd, onthoudt de app deze niet alleen, maar verwijdert Tinder ook de keuze om terug te wisselen naar Google Play voor toekomstige aankopen.
30 procent meer inkomsten
De op-het-oog simpele aanpassing levert Tinder direct 30 procent meer inkomsten op, alleen door Google Play uit te sluiten in het betalingsproces. Gezien het forse aantal gebruikers betekent dit vele miljoenen extra omzet per maand die zij niet afdragen aan Google.
Of dit zonder gevolgen blijft, is nog maar de vraag. Hoewel Tinder relatief klein is, heeft het geen grote impact op de inkomsten van Google. Maar als meer apps deze route gaan volgen om meer over te houden voor zichzelf, dan kan het behoorlijk uit de hand lopen. En Google zal ongetwijfeld maatregelen treffen om dit te voorkomen.
Verliefd worden is meer...
... dan geluk hebben. Er zijn twee personen voor nodig die ervoor openstaan. Bij één app weten ze precies hoe ze die twee mensen kunnen samenbrengen voor een langdurige relatie. De matching in deze succesvolle app heeft één doel: het koppelen van mensen die écht bij elkaar passen. Ontdek zelf hoe Elitedating een extreem hoog succespercentage behaalt.